Wednesday, April 29, 2009

Manjakan hamster anda!!

Alhamdulillah, ramai yang menjawab iklan semalam. Insya Allah penghantaran sedang diaturkan sekarang ni. Muga selewat-lewatnya minggu depan tuan-puan, adik-kakak akan dapat hamster tu.


Pesanan saya satu aje, jaga dia baik-baik macam kita jaga dan sayang kucing. Cuma hamster ni kecil tak boleh nak peluk-peluk, tapi nak usap-usap boleh....kalau kucing kita kena guna satu tapak tangan untuk usap badan dia tapi kalau hamster cukup ngan satu jari aje :D


Hamster dalam piliharan saya agak jinak sebab pagi-pagi makan disuap - guna sudu kecil dan suapkan makanan melalui jaringnya. Kalau makan kuaci tak payah guna sudu, boleh hulur terus, selalunya kalau saya panggil, saya akan gesekkan jaring sangkar tu, dan bila dia nak panggil kita pulak atau nak perhatian kita dia akan gigit sangkar tu..... ala come3...busuk3 ...... anak saya akan timang2 hamster tu....


Sembang dengan hamster........, keluarkan hamster dari sangkar, main-main ngan dia. Insyaallah akan jadi jinak hamster tu. Seorang anak kawan saya, bela hamster dengan lepaskan dalam bilik dia, bila hamster tu nak makan/minum, dia akan keluar, cuit-cuit kaki (mula-mula tu tergigitlah pulak.....)


So, menggigit bukan bererti dia tak suka atau garang tapi kekadang mood tak baik, sakit badan atau tak kenal kita lagi, harus ada suai kenal....tak cukup bagi makan/minum dan bersihkan sangkar aje. perlu ada personal touch.


Cubalah.........macam manusia juga, perlu ada suai kenal, beramah mesra baru boleh jadi kawan kan.......So, kenali hamster anda agar nanti boleh jadi kawan yang

No comments:

Post a Comment